|
|
Restaureringen startede i 80´erne, og der er unægtelig sket
meget siden skibet ankom til Ebeltoft i 1960 og gennem mange år lå sådan i Ebeltoft. |
I udstillingen ses en model af fregattens 4 dæk. |
|
|
Fregatten er 71 m. lang og 13 m. bred og har en dybdegang på
6 m. |
Søsat 20.11.1860 og deltog i slaget ved Helgoland maj 1864,
hvor den var med til at vinde et af de få vundne slag i krigen. |
|
|
Som noget nyt udstyret med en dampmaskine, hvilket de 2
ældre søsterskibe "Niels Juel" og "Sjælland" ikke havde. Få år
efter var de iøvrigt forældede, fordi man overgik til panserskibe.
Det yngste søsterskib "Peder Skram" blev søsat i 1862. |
Fregatten var derfor både et sejlskib og et dampskib.
En såkaldt dampskruefregat.
Stormasten er 53 m. høj, og de har været meget kostbare at
rekonstruere. I alt sad der 2000m2 sejl på skibet, der
kunne skyde en fart af 14 knob. |
|
|
Fregatten ligger ikke vandet, men i en tørdok, så man har
mulighed for også at se hele skibets skrog.
|
Kanonerne står side om side på øverste og på andet dæk. |
|
|
Skibsroret, der i dårligt vejr krævede 4 mand for at holde det. |
Kompas. |
|
|
Helt fremme i stævnen ser man mandskabets toiletfaciliteter. Kun
her kunne man være i fred for kommanderende underofficerer. |
Samme sted et i lidt mere private omgivelser til
underofficererne. |
|
|
Udsigten fra stævnen hen mod vores campingplads. |
Så er vi under jorden og kigger på det imponerende skrog... |
|
|
... og skibets lige så imponerende skrue af kobber og tin.
|
Dorte fylder ikke meget ved siden af skibets ror. |
|
|
Et kig hen langs siden af fregatten, hvis skrog er beklædt med
kobberplader. |
Der skal ankre af en vis størrelse til at "parkere" fregatten. |
|
|
Fregattens stævn... |
... med den flotte galionsfigur |
|
|
Skibets flotte bagende eller "hæk". |
Flotte udskæringer. |
|
|
Et kig langs siden. Bemærk det 2 store ankre, der hænger på
siden. |
På mastens platform står en figur, og det er faktisk muligt for
publikum at komme derop.
|
|
|
Set fra "kajen" ser det faktisk ud til, at hun ligger i vandet.
|
Imponerende skib. |
|
Fregatten er bygget af det danske firma Baumgarten og Burmeister
i 1856-1860. Opsynet af arbejdet blev ført af overmaskinmester
William Wain, og det blev faktisk starten på det senere
Burmeister & Wain.
Jylland blev det sidste træskib i serien, idet søsterskibet "Peder
Skram" (søsat i 1862) i hast blev ændret til et panserskib,
som betydeligt bedre modstod fjendens kanonkugler. |
Erik har taget opstilling foran "Jylland" og syner ikke af
meget. |
|
|
|
En lidt "finere" kanon af bronze... |
...med flot portræt. Der var 4 af dem om bord, og fordelen ved
dem var, at de ikke risikerede at sprænge under affyringerne. |
|
|
Skibet var i alt udstyret med 40 støbejernskanoner. |
Kanonen set udefra. |
|
|
Her ses udstyret til at lade kanonen med. |
Billede af de 3 typer ammunition man anvendte. |
|
|
Så er vi på andet dæk, hvor kanonerne står side om
side. Tovværket omkring kanonerne blev brugt til at trække dem
frem og tilbage... |
...hver gang der skulle lades/affyres. Her har en kanon fået en
skade efter en fuldtræffer. |
|
|
Blandt skibets 400-500 mand store besætning var nogle smådrenge
kaldet "krudtaber". Deres job var at hente krudt fra de
nederste... |
...dæk og op til kanonerne i disse brandsikre beholdere. Her
blev de overladt til mandskabet ved kanonerne, hvorefter
krudtaben... |
|
|
... spurtede afsted efter en ny pose krudt. |
Kanonen blev ladet fra denne ikke særlige attraktive placering i
siden af fregatten, hvor man var et yndet offer for fjendens
skytter. |
|
Under det godt 2 timer lange slag ved Helgoland maj 1864
affyrede fregatten 611 skud fra de 40 kanoner og blev selv
truffet 18 gange, hvilket kostede 18 mand livet.
Der var ikke mange affyringer, der ramte fjenden den gang, på
grund af søgang og manglende sigtbarhed fra røgen fra de mange
skibes affyringer.
Skibene og deres besætninger vendte efter sejren hjem til
København og fik en heltemodtagelse. Orlogskaptajn Suenson, der
havde ledet slaget fra "Niels Juel", fik tildelt
Dannebrogsordenens storkors.
Sejren på søen fik dog ingen betydning for udfaldet af krigen i
1864.
Slaget ved Helgoland var iøvrigt eneste gang "Jylland" var i
kamp. |
Når kanonen var ladt, blev den trukket frem til hullet og
affyret. |
|
|
|
Mandskabet både sov og spiste på kanondækket. |
|
|
|
Spisetid. |
Tid til en lur. |
|
|
Rigelige forsyninger af øl. |
Oplagsplads i stævnen. |
|
|
Skibets nederste del, som er originalt. |
|
|
|
|
|
|
|
Om bord havde man naturligvis også skibslæger og sygepassere til
at behandle de sårede. Ofte bestod behandlingen i amputering af
sønderskudte legemsdele. |
Det foregik i uhygiejniske omgivelser. |
|
|
Det var ikke for tøsedrenge at komme under lægens kniv. |
Her et billede af de forskellige instrumenter lægen benyttede. |
|
|
Der skulle naturligvis laves mad til mandskabet, så i
kabyssen var der 2 kokke. |
En mesterkok til officererne og en skibskok til
mandskabet. |
|
|
Lidt fotos af de forskellige lukaf eller værelser på fregatten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kong Christian IX benyttede normalt kongeskibet "Slesvig". En
hjuldamper der ikke var så sødygtig, så da kongen skulle til
1000 års jubilæet på Island i 1874 begyndte man i 1873 en mindre
ombygning, der skulle gøre fregatten til kongeskib.
Der blev nyindrettet kongelige gemakker i en udvidelse af
agterdækkets hytte.
Der blev også etableret et vandkloset ombord, hvilket var noget
nyt og yderst avanceret på den tid.
På kanondækket måtte man sløjfe 10 kanoner for at indrette
værelser til de kongeliges følge.
De følgende billeder viser de nye lokaler. |
Bådsmandens grejrum eller "hellegat". |
|
|
|
|
|
|
|
|
Dette er ikke vandklosettet, men en håndvask. Klosettet er dog i
samme rum. |
|
|
Chefens rum til repræsentation og møder, som han måtte dele med
4 kanoner. |
Officererne toilet ses i det lille rum. |
|
|
De kongelige gemakker, hvor det er tilladt at sætte sig i
møblerne. |
|
|
|
Vi er nu i det store udstillingslokale, hvor der er mange
plancher med interessante beretninger krydret med ting og sager
fra "dengang". |
Blandt andet ses den originale skibsklokke, der i 1864 blev
skudt i stykker af en granat fra et østrigsk skib. |
|
|
Den i stykker skudte skibsklokke. |
Samt beretningen om matrosen Søren Thrane, der stod ved siden af
skibsklokken og fik sin underkæbe skudt i stykker. Utroligt nok
overlevede han og fik i København efter søslaget og efter en 22
måneders lang behandling et hæderligt ansigt.
Lægerne havde transplanteret forskellige kropsdele til hans kæbe
og Søren kunne drage hjem til kæresten i Skagen, der trofast
havde ventet på ham, selvom Søren egentlig havde ophævet
forlovelsen på grund af sit udseende efter skuddet i
ansigtet. |
|
|
I udstillingslokalet hænger dette store billede af slaget. |
Her ser man, hvordan kanonen trækkes tilbage for at blive ladt
igen. |
|
|
Hvordan gik det for Jylland senere?
Det sidste aktive togt gik til de Vestindiske øer i
1886-1887.
Frem til 1908 fungerede det som kaserneskib, hvorefter det blev
solgt til et tysk ophugningsselskab. En række nationalsindede
personer købte det tilbage og forsøgte forgæves at rejse penge
til vedligeholdelse.
I årene 1909-1914 besøgtes flere byer bl.a. Aalborg (1910).
Maskinen var dog blevet ophugget, så "Jylland" blev slæbt rundt
mellem de besøgte byer.
I 1912 købt af en godsejer og opankret ud for Sandbjerg Vig.
Ved 1. verdenskrigs udbrud i 1914 stillet til rådighed for
søværnet som radiostation og kaserneskib i Nørresundby.
I 1934 var skibet et beskæftigelsesprojekt for arbejdsløse.
1936-1949 lå det i København og var gennem flere år
overnatningsfacilitet for 200.000 provinsbørn.
Beslaglagt af tyskerne under 2. verdenskrig og efterladt
mishandlet.
I 1947 sank det under vintereftersyn på orlogsværftet, men blev
hævet igen og istandsat.
Efter en omskiftelig tilværelse og mange dødsdomme og redninger,
ankom det til Ebeltoft i 1960 og i 1994 var det endelig
restaureret.
|
|
|
Billede fra Jyllands ophold i Aarhus i 1909. |
|
|
Kanonerne var svenske og for at se, hvordan de egentlig virkede
under krigen i 1864 udførte man, 150 år senere, i 2014 et forsøg
i Oxbøl, hvor man brugte denne kanon og affyrede den mod en
nøjagtig kopi af en skibssiden ud for kanon nr. 9. |
Afstanden var 90 m., hvilket svarer til den afstand, skibene
havde til hinanden under søslaget ved Helgoland. Skibskopien
står på museet og som man kan se, er træfsikkerheden ganske god.
Afskydningen kan ses
her. |
|
|
3 fuldtræffere fra den 2,5 tons tunge kanon med 4 kg krudt og en
13 kg tung kanonkugle. |
Omfattende ødelæggelser i skibssiden. |
|
|
Træstykker og -splinter er røget gennem luften, og det har ikke
været sjovt at stå her. Resultatet ses tydeligt. |
Ved træfningen af skibet ved kanon nr. 9 i 1864 døde 4
søfolk og 5 blev lemlæstet. |
|
|
To af guiderne fortæller, hvordan man lader sådan en kanon, og
efterfølgende blev der udtaget nogle frivillige skolebørn til
at... |
...trække kanonen tilbage, hvorefter kanonen blev ladt (kun med
krudt)og skulle affyres ind over Ebeltoft. Resultatet af
affyringen - ja, det skal man selv opleve. |
|
Samme sted ligger dette gamle fyrskib "Skagens Rev", der lå
nordøst for Skagen i årene 1878-1970.
Konklusionen på vores besøg er, at det er et fantastisk
spændende sted at besøge. Det er meget interessant, og der er
stof til mange timers ophold på museet. |