Erik Brindts Hjemmeside          Til forside

Bornholm 2009 - miniferie

Vi valgte at bruge lidt af efterårsferien på et forlænget weekendophold på Bornholm. I forvejen havde vi booket ophold på Hotel Romantik i Allinge. Fredag den 9.10. kl. 5.00 startede vi hjemmefra med kursen mod Ystad, hvor hotellet havde bestilt plads til os kl. 11.30.
Det blev 4 dejlige dage med godt vejr det meste af tiden. Vi fik set meget på den korte tid, da turene foregik i bil og ikke som vi "plejer" på cykel.

© på alle fotos med dato

Selvom det blæste lidt ved afgangen fra Ystad, blev der rigtig fint sejlvejr undervejs. Vi blev 15 minutter forsinket, da hurtigfærgen... .. "Villum Clausen" stadig lå i havnen, så den måtte vi ligge vente på udenfor Rønne havn. Her er den på vej ud.
Fuld fart på vej mod Ystad. Havneindløbet i Rønne. Vi brugte et par timer i Rønne inden vi kørte videre nordpå til Allinge.
Vi er på vej til Allinge og passerer Hasle, hvor der er bygget en masse nye huse ved havnen i den nordlige ende af byen Hasle havn.
Vores GPS synes vi skulle en tur forbi Hammerhus, selvom det faktisk er gennem en skovstrækning på nogle meget smalle veje. Det bevirkede, at vi så Hammershus fra en lidt anden vinkel, end man normalt ser den.
Kl. xx ankom vi til Allinge, hvor vi havde booket vores ophold. Hotellet ligger rigtig fint lige ned til vandet mellem Allinge og Sandvig
Her er udsigten mod nord fra vores værelse... og her mod syd. Husene udlejes gennem hotellet og er rigtig fint beliggende og ser fine ud.
Udsigten mod Øst fra værelset. Hotellet fra vandsiden. Vi boede i værelset i gavlen til venstre.
Erik har taget opstilling nedenfor hotellet. Allinge havn.
Det ser unægtelig noget anderledes ud, end sidst vi var her i 2003.. ..hvor havnen var fyldt med mennesker og der var Jazz festival.
Aftensturen gik videre mod Gudhjem, der her ses i det fjerne. Havnen i Gudhjem.
Der var Halloween stemning i hele Gudhjem. Det var jo efterårsferie og derfor mange arrangementer på øen. Første morgen under opholdet. Morgenmaden indtages i første parket mod vandet.
Erik foran vandfaldet i Døndalen. Der var dog ikke meget vand, men ser man godt efter, er vandfaldet ca. midt i billedet Vandfaldet lidt på afstand. Det ligger lidt nord for Gudhjem og Helligdomsklipperne og falder 20-25 meter.
Bornholms Kunstmuseum ved Helligdomsklipperne. Et kig ned mod gangbroen over til "Den sorte gryde".
Samme sted Dorte har vovet sig over broen.
Hun ville dog ikke gå videre ned til gryden. Det viste sig også at være noget nær umuligt, da vandstanden var meget høj, som det ses her.
Helligdomsklipperne set fra vandkanten. En af de mange sprækkedale i området.
Kig ned i kløften ved Lyseklippen. Lyseklippen
Her ses det tydelig, hvor klippen har sit navn fra. Vi fortsatte sydpå mod Svaneke, som også er en dejlig by.
Der er marked på torvet hver lørdag. Vi gjorde ophold ved Balka Strand.
I en forretning i Allinge, havde vi fået fortalt, at Dronningen var på øen for at indvie et historisk område ved Rispebjerg ved Pedersker. Her er genopført på nøjagtig samme sted et såkaldt "Woodhenge", der nu fungerer som udsigtstårn. Det er stolpebyggede cirkulære byggerier opført for 5000 år siden i stenalderen i forbindelse med et soltempel. Her har også ligget en ringborg fra jernalderen for ca. 2000 år siden. Vi kendte ikke tidspunktet for indvielsen, men selvom vi ankom efter den officielle indvielse, var Dronningen stadig til stede. Her ses hun på vej ned ad trappen sammen med miljøminister Troels Lund Poulsen.
Det er så anden gang, at Dronningen følger i vores fodspor på ferie.
Turen gik nu videre mod Aakirkeby, hvor vi skulle besøge Bornholms Automobilmuseum. Det var en stor oplevelse, hvis man interesserer sig lidt for gamle biler. En Rolls Royce fra 1938 er kun én af de mange fine biler i museet. Museet er privatejet og rummer ca. 75 biler og desuden mange andre køretøjer. Du kan se mange flere fotos her.
Rokkestenen skulle selvfølgelig også besøges, og som sidste gang lykkedes det os at besøge den "forkerte" sten først. Denne ligger i Almindingen i nærheden af Lilleborg. Den KAN rokke. Vi fortsatte derfor mod Paradisbakkerne, hvor den "rigtige" rokkesten ligger. Den kan også rokke.
Det var efterhånden blevet temmelig sent. Klokken nærmede sig 18, og der var en kilometer tilbage til bilen.
Søndagen startede med et besøg ved Øster Lars rundkirke. Kirken er lukket for besøg om søndagen på denne årstid. Men udefra er det også et imponerende bygningsværk.
Vi fortsatte sydpå mod Svaneke, og mødte undervejs disse 2. I Svaneke skulle vi spise frokost på røgeriet.
Vi valgte en røget makrel, og den ser da rigtig lækker og flot ud. Den smager vist også godt!
I Svanekes nordlige udkant står denne flotte stubmølle. Bechs Mølle opført ca. 1630. Den har altid stået på denne placering, og er den største af de 3 stubmøller, der i dag findes tilbage på Bornholm.
På vejen hjem gik turen forbi Gudhjem. Det var begyndt at blæse. Hvilket også ses ud af vinduet, da vi kom hjem på hotellet.
Det var sidste dag på Bornholm, og vi forlod hotellet kl. 10. Planen var at køre ned til Rønne med flere afstikkere undervejs. Første afstikker var Hammer Fyr, som vi aldrig har besøgt. Vejret var blæsende og regnfuldt, så vi har et nærmere besøg af området til gode til en anden gang. Fyret er bygget af den lokale granit i 1872 og ligger højt på Hammerknuden. Det blev slukket i 1990, men egentlig blev det allerede i 1895 afløst/suppleret af Hammerodde Fyr. Placeringen var ikke særlig god på grund af lave skyer og tågedannelser i området.
Næste afstikker var til Hammerhavnen. Hammershus anes i baggrunden.
I samme område passerer vi Bornholms største sø Hammersøen Klods op af Hammersøen ligger Opalsøen, der er et tidligere stenbrud
De lodrette sider vidner om, at det er et tidligere stenbrud. På grund af regnen kørte vi forbi Hammershus og besøgte i stedet det gamle fiskerleje Vang.
Regnen stilnede lidt af og turen gik tilbage til Hammershus. Bygget ca. år 1200 af Kong Valdemar 1. Efter mange forskellige ejerskaber, blev den forladt i 1743. Bornholmerne begyndte nu at nedbryde borgen og bruge byggematerialerne rundt om på øen. Bygningerne blev fredet i 1822.
Det er et imponerende bygningsværk, som er under konstant reparation for at bevare ruinen, der nedbrydes på grund af vind og vejr og ikke mindst af de besøgende.
Der er en fantastisk udsigt fra ruinen. Her mod syd. Udsigten nordpå mod Hammer Fyr og Hammerhavnen.
Her ses kamelhovederne, der står i vandet nedenfor Hammershus. Der er trapper derned, men den tur udsatte vi til en anden gang. Vi kørte nu ned mod fiskerlejet Teglkås og fortsatte langs kysten til Hasle og videre til Rønne. En dejlig tur langs vandet.
Efter et besøg i Rønne, kørte vi til færgen "Povl Anker". Farvel til Bornholm for denne gang. Vi kommer snart igen!
Vi tilbagelagde ialt 1449 km på turen. Brugte 107 l. benzin, hvilket giver et forbrug på 13,54 km/l. Kørte i Mazda 6 2,0 2008.