Erik Brindts Hjemmeside          Til forside

Ford Mustang 1971

Efter MG eventyret har garagen stået tom i nogle uger, hvor jagten på en ny bil har været intens. Mange mærker, modeller og ikke mindst årgange har været sat under lup. Vi har været meget tæt på at købe en nyere Mustang eller Corvette, som er ret billige i Tyskland. Med afgift får man en meget fin bil under de 200.000, men de er til gengæld meget svære og dyre at forsikre. Vi valgte derfor at gå tilbage til den oprindelige plan og kigge efter en Mustang helst årgang 1971, men både 72 og 73 kunne bruges. Selvfølgelig en cabriolet.

Det måtte gerne være en Mach1, men da det ikke så meget er motorkraft, men mere design vi kigger på, var det ikke afgørende. Der blev kigget på Ebay og emner blev peget ud og buddene på bilerne blev fulgt nøje.

Vi endte efter lange overvejelser og sammenligninger med andre gode emner, at satse på en Mustang fra 1971, som ifølge beskrivelsen er ejet af en 76 årig mand, der nu mente, at det var "time to get rid of my baby".

Auktionen udløb søndag den 29.08.2010 kl. 04.43 og inden jeg gik i seng bød jeg en smule over det nuværende bud. Jeg byder helst ikke det jeg vil give, når der stadigvæk er flere timer til auktionens udløb. Det er for at undgå, at presse prisen op. Buddet var nok til at jeg var højstbydende, men erfaringsvist sker der ofte meget de sidste få minutter før auktionen slutter, så vækkeuret blev stillet, så jeg var sikker på at komme op og følge afslutningen og eventuelt byde den pris jeg maksimalt ville give. Der var dog ingen, der 10 minutter før slut havde overbudt mig, og heller ikke de sidste minutter var der højere bud, så nu er bilen vores. "Vores" skriver jeg denne gang, da det er Dorte, der har bestemt (næsten), hvilken bil vi skulle have denne gang.

Jeg har skrevet til sælger og bedt om diverse oplysninger, så jeg kan overføre beløbet til ham, og derefter få den afhentet og transporteret hjem. Lidt billeder nedenfor fra Ebay.

Det er blevet lidt mere kompliceret at få bilerne hjem, hvor det førhen var bedst og billigst at få dem indført til Danmark, er det nu billigst via Holland. Jeg skal have hentet nogle tilbud hjem, når jeg får detaljerede oplysninger fra sælger om bilen.

30.08. Ak ja, der er ikke noget der er nemt. Her til morgen ligger der en mail fra sælger, der faktisk beskylder mig for at være en anden person, som han åbenbart har nogle kontroverser med. Han har i hvert fald ikke til sinde at give mig nogle kontooplysninger så jeg kan overføre beløbet til ham. Jeg svarer ham, at jeg ikke forstår det, men jeg vil finde ud af noget andet.
Nyt svar kommer fra sælger, der fortsat beskylder mig for at være en anden. Bill eller Mr. Crawford er personen, han mener jeg er. Jeg svarer, at jeg ikke forstår hans beskyldninger og beder om en tilkendegivelse af, om han ønsker at droppe handelen. Giver ham samtidig et tilbud om at han kan få en bankcheck ved udleveringen af bilen.
Ny mail fra sælger, hvor han oplyser kontonr. og afhentningsadresse, som er i Ohio (sælger bor i Virginia). Han fortæller samtidig, at han er blevet snydt for nogle måneder siden. Det retfærdiggør dog ikke hans opførsel, synes jeg. Nå, men for at være sikker på at bilen virkelig er hans, beder jeg om en kopi af bilens title (reg.attest).

01.09. Stadig intet svar fra sælger, så jeg mener egentlig at handelen er gået i vasken, men for at holde min sti ren, skriver jeg til sælger og fortæller, at da jeg ikke har hørt fra ham, antager jeg, at han ikke vil sælge bilen til mig.

02.09. svarer sælger og forklarer at hans computer "went down". Han lover at sende bilens title, men forklarer samtidig, at det har ikke været nødvendig ved en tidligere bilhandel, han har lavet. Nu får vi se, om der kommer noget fra ham.
Den dukker op sent samme dag og samtidig en mail fra sælger, der beder mig ringe til ham.

03.09. Jeg ringer til Tony (sælger), som har telefonsvarer på og jeg lægger en besked om, at han kan ringe tilbage. Det gør han sidst på eftermiddagen, og jeg fortæller, at pengene overføres samme dag, men da bankerne har lukket bliver det nok først mandag, der sker noget.
Skriver en mail til Allan ved Bendix og forbereder ham på opgaven med at tage bilen hjem.

07.09. Kvittering fra banken ligger i posten, så nu er det bare at vente til sælger har modtaget og melder bilen klar til afhentning.
Jeg skriver en mail til Tony og fortæller at pengene er afsendt den 06.09. Han skriver tilbage, at det er helligdag i USA mandag, så han vil checke med banken tirsdag. "Labor Day" er helligdagen, så det er rigtigt nok.

08.09. Ingen lyd fra Tony om at beløbet er modtaget.

09.09. Stadig intet fra Tony, så jeg sender en mail til ham. Der kommer svar kort efter, at beløbet er modtaget onsdag, og at han allerede er blevet kontaktet af min "dispatcher", der vil afhente bilen i løbet af 3 dage. Hold da fast, nu går det altså stærkt!
Jeg havde nok ikke regnet med, at Allan fra Bendix allerede havde sat maskineriet i gang, men det er jo kun udmærket. For en sikkerheds skyld sender jeg en mail til Allan, for at høre, om det nu også er ham der har sat det i gang. Bilen skulle jo nødigt afhentes af en eller anden tilfældig person.

10.09. Allan skriver tilbage, at han vil undersøge det i USA. Der kom ikke svar i dag fredag, så det bliver nok først mandag at jeg hører nærmere.

15.09. Der har ikke været nogen respons fra Allan, så jeg vælger at ringe til ham. Han har været på kursus mandag og tirsdag, men oplyser, at bilen burde være afhentet i mandags og ankomme til deres terminal i dag eller i morgen. Han følger op og lover at vende tilbage med endelig status.

17.09. Skriver til Allan igen for en bekræftelse på, at bilen er ankommet til deres terminal. Der kommer hurtigt svar med en henvisning til en mail Allan har sendt dagen før. Den har jeg bare aldrig modtaget, men der står, at bilen er modtaget på terminalen, og der er endvidere vedlagt den "condition report", der udfyldes. Om det er på terminalen eller ved afhentningen, er jeg ikke helt klar over, men sandsynligvis på terminalen. Der står, at bilen har lidt skrammer et par steder, og at den er møgbeskidt. Til sidst står der "Car wet", hvilket nok betyder, at der er kommet vand ind i den. Det kan skyldes regnvejr under transporten, da sådanne gamle biler aldrig er helt tætte omkring kalechen. Jeg håber ikke, det er noget voldsomt.
Jeg sender rapporten til sælger og beder om hans kommentarer til den.
Sælger fortsætter sine surmulerier i svaret og forstår ikke, hvad det er, jeg ønsker hans kommentarer til. "I´m done with it" skriver han i en vrissen tone.

18.09. Jeg skriver igen til Tony og forklarer at jeg bare gerne vil vide, om rapporten er et udtryk for bilens stand, da den forlod ham. Samtidig spørger jeg til, hvornår bilen sidst er serviceret og om den kører på blyfri eller med tilsætningsmiddel.
Svaret er lidt mere venligt uden dog noget konkret indhold. Heller ikke mine øvrige spørgsmål svarer han på. "Sure gamle mand" :-).

29.09. Jeg skriver til Allan for at høre om der er noget nyt om afskibning.
Han svarer hurtigt, at alt er klar og containeren er sat op til pakning i dag, men der var en omfattende strejke i New York havn i går, så de forventer en del problemer i dag. Senere skriver han at strejken fortsætter i dag. Æv - Æv.

30.09. Jeg søger lidt på nettet for at følge med i, hvad strejken går ud på. Sådanne strejker kan jo godt være temmelig langvarende.
I New York Times kan jeg heldigvis læse, at de strejkende har indvilget i at gå i arbejde onsdag aften (i går). De blev truet med at skulle betale en bod for den ulovlige strejke på 1 million dollars om dagen!! Så lysner det forhåbentligt.

12.10. Mail til Allan for at høre en status. Svaret kommer senere på dagen, og Allan fortæller, at containeren er lastet på et skib og det forventes, at containeren ankommer til Fredericia den 3.11. Så kører det.....

22.10. Jeg sidder i S-toget på vej til Holte og telefonen ringer. Det er Allan, der kan fortælle, at de forventer at bilen ankommer "i løbet af en uges tid". Jamen er det ikke bare herligt. Vi aftaler, at bilen skal leveres i Gistrup. Det koster 1500 kr. og de penge er givet godt ud synes jeg.

24.10. Med posten modtager jeg en faktura fra Bendix, hvori der står, at datoen for ankomst til destinationen er forventet til den 29.10. Det er en fredag, så formentlig kommer bilen først til Gistrup mandag/tirsdag. Vi får se!

28.10. Ser på min mobil, at Allan har haft ringet. Ringer til ham, men har er optaget.

29.10. Ringer igen til Allan, som nu er væk fra kontoret. Taler med en anden person, der fortæller, at containeren er lidt forsinket og først ankommer til Fredericia på tirsdag. Herefter skal der bestilles en vognmand til at transportere bilen det sidste stykke til Gistrup.

03.11. Kl. 07.45 ringer telefonen og jeg får at vide, at bilen er på vej til mig og ankommer i løbet af ca. 1 time. Nu er det så bare at vente spændt på den og finde ud af, hvordan den egentlig ser ud.
Kl. 08.45 ruller autotransporteren ind på vejen, og Mustangen åbenbarer sig på nederste lad. Se fotos længere nede.
Førstehåndsindtrykket er lovende. Bilen starter villigt og det er en fornøjelse at trille de få meter ind i indkørslen. Desværre har den fået en bule i venstre bagskærm. Æv! Selvom der er tegnet forsikring på den, er der en selvrisiko på 3000 kr., så måske kan det ikke betale sig at anmelde skaden. Jeg taler med Allan om det, og lover at sende nogle billeder til ham af skaden, så må vi se.

Nu er foråret kommet, og Mustangen har fået nye H4 forlygter og sideblinklys. Bagagerummet trængte til en let slibning og er efterfølgende blevet malet og der er lagt gulvtæppe, så da vejret blev lidt bedre, kørte jeg bilen til syn. Der var lidt småting, der skulle laves, men i dag den 3.5. blev den godkendt. Afgiften blev betalt på motorkontoret. Nå ja, og så lige brændstoftillæget, som jeg aldrig lærer at betale med glæde. Det er simpelthen en urimelig merskat, der lægges på disse prægtige gamle biler, der jo ikke lever op til forbruget hos nutidens biler og derfor skal straffes via denne tåbelige afgift. 6.480 kr. værsgo´og spis!!

Alle ønsker er vist opfyldt med denne bil. Rød. Convertibel.
    
Tilsyneladende pæn og velholdt. Automatisk gear med vælger placeret i bunden.
    
Pæne fælge. Og som det sig hører til på en 71´er. Cromekofanger foran. Vriiiinsk!
Så ankommer autotraileren med Mustangen. Den ser jo fornuftig ud.
Bemærk crom fælgene. Flot bagparti.
Starter straks nøglen drejes. Så står den sikkert nede på jorden.
Jo, den er vist meget fin. Den er da flot!
Nu skal den bare have vasket al præriestøvet af. Og gøres ren indeni.
Rat i træ. Fandt ud af, at det originale ligger i bagagerummer Men desværre havde den også fået en transportbule. Æv æv æv.
Skulle selvfølgelig også se, om kalechen virker Det gør den heldigvis.
Glemte vist at rulle de bageste vinduer ned. Det er så gjort nu.
Antennen mangler, men den fandt jeg efterfølgende i bagagerummet. Pænt og nydeligt.
 
Det begyndte at regne, så den blev i hast kørt i læ i garagen  
Det blev til mange gode oplevelser med Mussen, men den 8.6.2012 kørte den ud af indkørslen for sidste gang, og satte kursen mod Fyn. Her svinger den væk fra Gistrup, og har det nu rigtigt godt i det fynske. Efter min mening den flotteste model Mustang lavede i 60´erne og 70´erne.
Den er fortid nu, og et nyt eventyr kan forhåbentlig snart begynde. Kigger efter en 50´er bil. Dem er der mere stil over.

                                 Til Biler                                    Til Toppen