Ford Mustang 1971
Efter MG eventyret har garagen stået tom i nogle uger,
hvor jagten på en ny bil har været intens. Mange mærker, modeller og
ikke mindst årgange har været sat under lup. Vi har været meget tæt på
at købe en nyere Mustang eller Corvette, som er ret billige i Tyskland.
Med afgift får man en meget fin bil under de 200.000, men de er til
gengæld meget svære og dyre at forsikre. Vi valgte derfor at gå tilbage
til den oprindelige plan og kigge efter en Mustang helst årgang 1971,
men både 72 og 73 kunne bruges. Selvfølgelig en cabriolet.
Det måtte gerne være en Mach1, men da det ikke så meget er motorkraft,
men mere design vi kigger på, var det ikke afgørende. Der blev kigget på
Ebay og emner blev peget ud og buddene på bilerne blev fulgt nøje.
Vi endte efter lange overvejelser og sammenligninger med andre gode
emner, at satse på en Mustang fra 1971, som ifølge beskrivelsen er ejet
af en 76 årig mand, der nu mente, at det var "time to get rid of my
baby".
Auktionen udløb søndag den 29.08.2010 kl. 04.43 og inden jeg gik i seng
bød jeg en smule over det nuværende bud. Jeg byder helst ikke det jeg
vil give, når der stadigvæk er flere timer til auktionens udløb. Det er
for at undgå, at presse prisen op. Buddet var nok til at jeg var
højstbydende, men erfaringsvist sker der ofte meget de sidste få
minutter før auktionen slutter, så vækkeuret blev stillet, så jeg var
sikker på at komme op og følge afslutningen og eventuelt byde den pris
jeg maksimalt ville give. Der var dog ingen, der 10 minutter før slut
havde overbudt mig, og heller ikke de sidste minutter var der højere
bud, så nu er bilen vores. "Vores" skriver jeg denne gang, da det er
Dorte, der har bestemt (næsten), hvilken bil vi skulle have denne gang.
Jeg har skrevet til sælger og bedt om diverse oplysninger, så jeg kan
overføre beløbet til ham, og derefter få den afhentet og transporteret
hjem. Lidt billeder nedenfor fra Ebay.
Det er blevet lidt mere kompliceret at få bilerne hjem, hvor det førhen
var bedst og billigst at få dem indført til Danmark, er det nu billigst
via Holland. Jeg skal have hentet nogle tilbud hjem, når jeg får
detaljerede oplysninger fra sælger om bilen.
30.08. Ak ja, der er ikke noget der er nemt. Her til morgen ligger der
en mail fra sælger, der faktisk beskylder mig for at være en anden
person, som han åbenbart har nogle kontroverser med. Han har i hvert
fald ikke til sinde at give mig nogle kontooplysninger så jeg kan
overføre beløbet til ham. Jeg svarer ham, at jeg ikke forstår det, men
jeg vil finde ud af noget andet.
Nyt svar kommer fra sælger, der fortsat beskylder mig for at være en
anden. Bill eller Mr. Crawford er personen, han mener jeg er. Jeg svarer,
at jeg ikke forstår hans beskyldninger og beder om en tilkendegivelse
af, om han ønsker at droppe handelen. Giver ham samtidig et tilbud om at
han kan få en bankcheck ved udleveringen af bilen.
Ny mail fra sælger, hvor han oplyser kontonr. og afhentningsadresse, som
er i Ohio (sælger bor i Virginia). Han fortæller samtidig, at han er
blevet snydt for nogle måneder siden. Det retfærdiggør dog ikke hans
opførsel, synes jeg. Nå, men for at være sikker på at bilen virkelig er
hans, beder jeg om en kopi af bilens title (reg.attest).
01.09. Stadig intet svar fra sælger, så jeg mener egentlig at handelen
er gået i vasken, men for at holde min sti ren, skriver jeg til sælger
og fortæller, at da jeg ikke har hørt fra ham, antager jeg, at han ikke
vil sælge bilen til mig.
02.09. svarer sælger og forklarer at hans computer "went down". Han
lover at sende bilens title, men forklarer samtidig, at det har ikke
været nødvendig ved en tidligere bilhandel, han har lavet. Nu får vi se,
om der kommer noget fra ham.
Den dukker op sent samme dag og samtidig en mail fra sælger, der beder
mig ringe til ham.
03.09. Jeg ringer til Tony (sælger), som har telefonsvarer på og jeg lægger en
besked om, at han kan ringe tilbage. Det gør han sidst på eftermiddagen,
og jeg fortæller, at pengene overføres samme dag, men da bankerne har
lukket bliver det nok først mandag, der sker noget.
Skriver en mail til Allan ved Bendix og forbereder ham på opgaven med at
tage bilen hjem.
07.09. Kvittering fra banken ligger i posten, så nu er det bare at vente
til sælger har modtaget og melder bilen klar til afhentning.
Jeg skriver en mail til Tony og fortæller at pengene er afsendt den
06.09. Han skriver tilbage, at det er helligdag i USA mandag, så han vil
checke med banken tirsdag. "Labor Day" er helligdagen, så det er rigtigt
nok.
08.09. Ingen lyd fra Tony om at beløbet er modtaget.
09.09. Stadig intet fra Tony, så jeg sender en mail til ham. Der kommer
svar kort efter, at beløbet er modtaget onsdag, og at han allerede er
blevet kontaktet af min "dispatcher", der vil afhente bilen i løbet af 3
dage. Hold da fast, nu går det altså stærkt!
Jeg havde nok ikke regnet med, at Allan fra Bendix allerede havde sat
maskineriet i gang, men det er jo kun udmærket. For en sikkerheds skyld
sender jeg en mail til Allan, for at høre, om det nu også er ham der har
sat det i gang. Bilen skulle jo nødigt afhentes af en eller anden
tilfældig person.
10.09. Allan skriver tilbage, at han vil undersøge det i USA. Der kom
ikke svar i dag fredag, så det bliver nok først mandag at jeg hører
nærmere.
15.09. Der har ikke været nogen respons fra Allan, så jeg vælger at
ringe til ham. Han har været på kursus mandag og tirsdag, men oplyser,
at bilen burde være afhentet i mandags og ankomme til deres terminal i
dag eller i morgen. Han følger op og lover at vende tilbage med endelig
status.
17.09. Skriver til Allan igen for en bekræftelse på, at bilen er
ankommet til deres terminal. Der kommer hurtigt svar med en henvisning
til en mail Allan har sendt dagen før. Den har jeg bare aldrig modtaget,
men der står, at bilen er modtaget på terminalen, og der er endvidere
vedlagt den "condition report", der udfyldes. Om det er på terminalen
eller ved afhentningen, er jeg ikke helt klar over, men sandsynligvis på
terminalen. Der står, at bilen har lidt skrammer et par steder, og at
den er møgbeskidt. Til sidst står der "Car wet", hvilket nok betyder, at
der er kommet vand ind i den. Det kan skyldes regnvejr under
transporten, da sådanne gamle biler aldrig er helt tætte omkring
kalechen. Jeg håber ikke, det er noget voldsomt.
Jeg sender rapporten til sælger og beder om hans kommentarer til den.
Sælger fortsætter sine surmulerier i svaret og forstår ikke, hvad det
er, jeg ønsker hans kommentarer til. "I´m done with it" skriver han i en
vrissen tone.
18.09. Jeg skriver igen til Tony og forklarer at jeg bare gerne vil
vide, om rapporten er et udtryk for bilens stand, da den forlod ham.
Samtidig spørger jeg til, hvornår bilen sidst er serviceret og om den
kører på blyfri eller med tilsætningsmiddel.
Svaret er lidt mere venligt uden dog noget konkret indhold. Heller ikke
mine øvrige spørgsmål svarer han på. "Sure gamle mand" :-).
29.09. Jeg skriver til Allan for at høre om der er noget nyt om
afskibning.
Han svarer hurtigt, at alt er klar og containeren er sat op til pakning
i dag, men der var en omfattende strejke i New York havn i går, så de
forventer en del problemer i dag. Senere skriver han at strejken
fortsætter i dag. Æv - Æv.
30.09. Jeg søger lidt på nettet for at følge med i, hvad strejken går ud
på. Sådanne strejker kan jo godt være temmelig langvarende.
I New York Times kan jeg heldigvis læse, at de strejkende har indvilget
i at gå i arbejde onsdag aften (i går). De blev truet med at skulle
betale en bod for den ulovlige strejke på 1 million dollars om dagen!!
Så lysner det forhåbentligt.
12.10. Mail til Allan for at høre en status. Svaret kommer senere på
dagen, og Allan fortæller, at containeren er lastet på et skib og det
forventes, at containeren ankommer til Fredericia den 3.11. Så kører
det.....
22.10. Jeg sidder i S-toget på vej til Holte og telefonen ringer. Det er
Allan, der kan fortælle, at de forventer at bilen ankommer "i løbet af
en uges tid". Jamen er det ikke bare herligt. Vi aftaler, at bilen skal
leveres i Gistrup. Det koster 1500 kr. og de penge er givet godt ud
synes jeg.
24.10. Med posten modtager jeg en faktura fra Bendix, hvori der står, at
datoen for ankomst til destinationen er forventet til den 29.10. Det er
en fredag, så formentlig kommer bilen først til Gistrup mandag/tirsdag.
Vi får se!
28.10. Ser på min mobil, at Allan har haft ringet. Ringer til ham, men
har er optaget.
29.10. Ringer igen til Allan, som nu er væk fra kontoret. Taler med en
anden person, der fortæller, at containeren er lidt forsinket og først
ankommer til Fredericia på tirsdag. Herefter skal der bestilles en
vognmand til at transportere bilen det sidste stykke til Gistrup.
03.11. Kl. 07.45 ringer telefonen og jeg får at vide, at bilen er på vej
til mig og ankommer i løbet af ca. 1 time. Nu er det så bare at vente
spændt på den og finde ud af, hvordan den egentlig ser ud.
Kl. 08.45 ruller autotransporteren ind på vejen, og Mustangen åbenbarer
sig på nederste lad. Se fotos længere nede.
Førstehåndsindtrykket er lovende. Bilen starter villigt og det er en
fornøjelse at trille de få meter ind i indkørslen. Desværre har den fået
en bule i venstre bagskærm. Æv! Selvom der er tegnet forsikring på den,
er der en selvrisiko på 3000 kr., så måske kan det ikke betale sig at
anmelde skaden. Jeg taler med Allan om det, og lover at sende nogle
billeder til ham af skaden, så må vi se.
Nu er foråret kommet, og Mustangen har fået nye H4 forlygter og
sideblinklys. Bagagerummet trængte til en let slibning og er
efterfølgende blevet malet og der er lagt gulvtæppe, så da vejret blev
lidt bedre, kørte jeg bilen til syn. Der var lidt småting, der skulle
laves, men i dag den 3.5. blev den godkendt. Afgiften blev betalt på
motorkontoret. Nå ja, og så lige brændstoftillæget, som jeg aldrig lærer
at betale med glæde. Det er simpelthen en urimelig merskat, der lægges
på disse prægtige gamle biler, der jo ikke lever op til forbruget hos
nutidens biler og derfor skal straffes via denne tåbelige afgift. 6.480
kr. værsgo´og spis!!
|
|
Alle ønsker er vist opfyldt med denne bil. Rød. |
Convertibel. |
|
|
Tilsyneladende pæn og velholdt. |
Automatisk gear med vælger placeret i bunden. |
|
|
Pæne fælge. |
Og som det sig hører til på en 71´er. Cromekofanger foran.
Vriiiinsk! |
|
|
Så ankommer autotraileren med Mustangen. |
Den ser jo fornuftig ud. |
|
|
Bemærk crom fælgene. |
Flot bagparti. |
|
|
Starter straks nøglen drejes. |
Så står den sikkert nede på jorden. |
|
|
Jo, den er vist meget fin. |
Den er da flot! |
|
|
Nu skal den bare have vasket al præriestøvet af. |
Og gøres ren indeni. |
|
|
Rat i træ. Fandt ud af, at det originale ligger i
bagagerummer |
Men desværre havde den også fået en transportbule. Æv æv æv. |
|
|
Skulle selvfølgelig også se, om kalechen virker |
Det gør den heldigvis. |
|
|
Glemte vist at rulle de bageste vinduer ned. |
Det er så gjort nu. |
|
|
Antennen mangler, men den fandt jeg efterfølgende i
bagagerummet. |
Pænt og nydeligt. |
|
|
Det begyndte at regne, så den blev i hast kørt i læ i
garagen |
|
|
|
Det blev til mange gode oplevelser med Mussen,
men den 8.6.2012 kørte den ud af indkørslen for sidste gang, og
satte kursen mod Fyn. |
Her svinger den væk fra Gistrup, og har det nu rigtigt godt
i det fynske. Efter min mening den flotteste model Mustang
lavede i 60´erne og 70´erne.
Den er fortid nu, og et nyt eventyr kan forhåbentlig snart
begynde. Kigger efter en 50´er bil. Dem er der mere stil over. |
|