|
|
Vi kørte hjemmefra kl. 9 søndag den 16. august. Provianterer ved
grænsekioskerne og spiser frokost. Første stop herefter er Tankstelle X, som er en fin
nyere plads med båse for
campingvogne.
På grund af forventet længere rejsetid på 1 time
på A7, følger vi navigatorens råd (TomTom) og tager en ny rute.
Det var dog en fejl, da den vil have os over Braunschweig,
hvilket er lidt skørt, så vi finder selv en ny rute og finder
tilbage på A7. |
Vi leder nu efter en campingplads mellem mine
Camping POI på Navigatoren. Valget faldt først på Camping
Müggelsee ved Hildesheim, men på
grund af nogle underlige adgangsforhold til pladsen, vælger vi
at køre videre, og finder i stedet Camping Derneburg, der ligger
ganske tæt ved motorvejen A7. |
|
|
Vi får anvist en plads ved søen. En fin plads, hvor vi kan holde
uden at koble fra på et område forbeholdt gennemrejsende. |
Her står Erik ved søen. Bemærk baggrunden, som også er en del af
campingpladsen. |
|
|
Her har jeg zoomet ind på parcellerne fra
forrige billede. Kigger man godt efter kan man se en
betonblander og en rendegraver.
Fastliggerbegrebet er unægtelig anderledes i Tyskland |
Her et billede af parcellen bag vores, hvor en
fastligger er ved at etablere sig. |
Vores vurdering af Campingpladserne vi besøgte.
Positive og negative samt eventuelle øvrige informationer. De
angivne overnatningspriser er for 2 voksne, campingvogn og
strøm. |
Diverse oplysninger, Camping
Derneburg.
A7 - afkørsel 63.
Typisk tysk campingplads med mange fastliggere.
Overnatningspris 20,40 Euro
Bad 50 cent for 4 minutter. |
Plusserne
Kort afstand fra motorvejen
Venlig modtagelse.
Fine og rene toiletforhold.
Specielt område for gennemrejsende campister.
Nem adgang og kort afstand til el, vand og renovation.
Mulighed for spisning på pladsen i hyggelig restaurant. |
Minusserne
Vi fandt vist ingen - måske bortset fra nogle amatøragtige
chikaner, der var etableret på vejen gennem pladsen. |
|
|
Afgang næste dag kl. 07.30. Tanker på Rastepladsen Rhön og
Köschinger Forst |
og på Golling i Østrig, som er en fin stor plads, men
tilsyneladende uden P-pladser til campingvogne. |
|
|
Kl. 19.45 ankommer vi til Seecamping Berghof, hvor vi har
planlagt at blive en uge. |
Vi bruger en halv time på af finde den bedste plads, som for
os er rolige omgivelser. Vi finder en fin plads med flot
græsunderlag. |
|
|
Pladsen ligger ned til Ossiacher See, der er en af de
sydligste søer i Østrig. Den ligger i baggrunden. Der er ikke de
store muligheder for at få en plads med søudsigt på grund af de
høje træer. |
På grund af det fine græs ligger vi ikke selv noget
underlag, da det er ganske unødvendigt. |
|
|
Her et kig fra servicebygningen ned mod vores parcel, søen
og de bagved liggende bjerge. |
Et kig udover søen. |
|
|
Og endnu et. |
Vi tog cyklerne og ville en tur til Villach. Her et foto mod
øst hen mod campingpladsen. Der er lidt diset, men temperaturen
er alligevel 24 grader om morgenen. |
|
|
Foto mod vest. Campingpladsen der anes i baggrunden, er den
plads vi normalt bruger som overnatningsplads Camping Ossiacher
See i Annemheim. |
Der er cykelsti hele vejen til Villach. Oftest væk fra de
almindelige veje. Her er den dog kortvarig på en lille alm. vej. |
|
|
Skiltningen er desværre ikke alt for god alle steder, og her
passerer vi under motorvejen og finder ud af, at vi er kørt 2 km
for langt. |
Vi vender cyklerne og returnerer til dette sted, hvor det
heller ikke helt fremgår, hvilken vej vi skal tage til Villach. |
|
|
Vi kører nogle kilometer videre, men opgiver til sidst og
vender
hjemefter ad den flot anlagte cykelsti. |
Ved vores "normale" overnatningsplads, som ses i baggrunden,
er der anlagt en landingsbane for paraglidere, der i en strøm
hopper ud fra bjerget i baggrunden. Der er svævebane derop. |
|
|
I dag tog vi en tur rundt om søen, og ville samtidig køre op
på bjerget modsat campingpladsen for at nyde udsigten over søen.
"Gerlitzen Alpenstrasse" hedder vejen. Efter 3 kilometers kørsel
op ad bjerget med mange hårnålesving og smalle veje... |
...parkerede vi bilen og fotograferede. Her ses vores
campingplads på den modsatte side.
Da vi kom hjem kunne vi se, at vi faktisk kun havde været ca.
1/3 oppe ad bjerget. |
|
|
Turen gik også til Villach og Faaker See. Her ses Burg
Landskron, som ligger tæt ved campingpladsen. |
Skibet her sejler i pendulfart på kryds og tværs mellem
byerne langs søen. Den har også anløbsplads på vores
campingplads. |
|
|
Om aftenen blev det pludselig meget mørkt og lyn og torden
kunne høres i det fjerne. Vores genboer lagde tæpper over bilen.
Kort efter brød uvejret løs lige over os med lyn, torden, regn
og hagl. |
Heldigvis ikke så mange af den størrelse som ligger i min
hånd. Under uvejret forsvandt al 12 volt i campingvognen.
Transformeren kunne åbenbart ikke lide lynene. |
|
|
Selvom pladsen har en langstrakt beliggenhed
direkte ned til søen, er der ikke mange meter, hvor der er
direkte adgang til søen. Sivene som anes til højre udgør det
meste af søbreden. |
Der er "kun" to steder, hvorfra der kan bades i søen. Her
har Dorte sat sig på bænken og nyder udsigten. Bemærk sivene til
venstre, som faktisk strækker sig hen til campingvognene, der
ses til venstre i baggrunden af billedet. |
|
|
Det er så det område, der ses her. Området er stort set det
eneste sted på pladsen, hvor der er direkte søudsigt fra
parcellerne |
Badebro og vand volley bane. Her findes også en lille bar,
hvor der er åbent, når vejret tillader det. |
|
|
Billedet er taget ned mod førnævnte areal, og den lille bar
ses til venstre i billedet. En enkelt aften var der
underholdning på området langs søen. |
Et kig udover søen fra den modsatte ende af
campingpladsen i forhold til, hvor vi bor. |
|
|
Aftenen bød igen på uvejr med regn. |
Det piskede ned og stormede voldsomt. |
|
|
I dag tog vi turen til Bunker Museet, der
ligger ved Wurzen passet. Mange kender sikkert Wurzen passet fra
70´erne og 80´erne, hvor det var en meget anvendt rute til det
daværende Jugoslavien. Dengang fandtes Karawankentunnelen ikke.
Det er forbudt at køre med påhæng over det 1073 m høje pas, der
med sine mange kurver og 18% stigninger virkelig er en stejl
rute. |
Under "den Kolde Krig" byggedes i 1955 adskillige
fæstningsværker og bunkers langs Wurzenpass Strasse, der skulle
forhindre Østlandene i at trænge ind i Østrig. I 2005 blev dette
ellers meget hemmelige sted ved Wurzen passet åbnet for
offentligheden. Museet er absolut et besøg værd. Man parkerer på
en lille P-plads direkte langs hovedvejen og går nogle hundrede
meter op til museet ad en ret stejl vej. |
|
|
Man ser hele museet ved at bevæge sig gennem de løbegange,
der forbinder de 7 bunkers på området. Her starter turen. |
Løbegangene er overdækkede, så de ikke kan ses
fra luften. |
|
|
Indgangen til den første bunker. |
Forholdene har været meget primitive for mandskabet. |
|
|
Mandskabet har sovet i bunkerne, der i hvert fald i dag er
meget fugtige. |
Turen fortsætter i det kuperede terræn. |
|
|
Indgangen til den næste bunker. |
I alle bunkers, der der en lodret trappe op til
pansertårnene. |
|
|
Der ser sådan ud. |
Her i en kamufleret udgave. Bemærk løbegangen i forgrunden. |
|
|
Flere steder er løbegangene så lave, at man ikke kan gå
oprejst. |
|
|
|
Et lidt mere komfortabel opholds- og soverum. En kabine
udført i glasfiber. |
Toiletforholdene har ikke været de mest luksuriøse. Til
gengæld kunne man gå 2 af gangen og sidde og underholde
hinnanden. |
|
|
Mandskabsrummet i endnu en bunker. |
Videre i løbegangen |
|
|
En ny bunker. Bemærk fugten på gulvet. Lemmen i baggrunden
er adgangen til trappetrinene op til pansertårnet. |
Fra løbegangene er der enkelte steder mulighed for at kigge
ud over landskabet. |
|
|
Hvor mange af de udstillede kampvåben, der er autentiske for
området, er jeg ikke helt klar over. Bygningen her er bygget i
2008 og har således intet med det oprindelige formål at gøre.
De næste billeder viser et uddrag af "maskinparken". |
Kæmpen her er blev placeret inden alle vægge
blev opsat. |
|
|
|
|
|
|
|
Tykke Bertha - ikke Dorte, men kanonen.
Nej, faktisk hedder kanonen "Long Tom" - en 15,5 cm feltkanon
med en rækkevidde på 25 km. |
|
|
Erik ved en tank med flot baggrund. |
Lidt mindre skydevåben. |
|
|
Kamuflagen er faktisk ret god selvom man går lige forbi. |
Endnu en løbegang. |
|
|
og endnu en. |
Indgang til en bunker. |
|
|
Interiør fra en bunker. |
Endnu et fugtigt mandskabsrum med sengene klappet op mod
væggen og stativer til skydevåben.
Du kan se museets hjemmeside her
www.bunkermuseum.at/ |
|
|
På vejen hjem til campingpladsen besøgte vi
Villacher Fahrzeugsmuseum. Et museum med biler, motorcykler,
knallerter, cykler, radioer og meget andet. |
Det er ikke dyre og fine biler, tværtimod. Her ses en Trabi med et ret specielt
fabrikationsnummer. Du kan se flere billeder fra museet
her. |
|
|
Der var den fineste asfalterede cykelsti i den ene side af
vejen, og fortov i den anden side. Alligevel skulle disse
idioter med det rette udstyr køre på vejbanen. (han er lige i
kanten af billedet) |
Underligt at de tør. Ikke bare generer de trafikken, men de
sætter da også deres eget helbred på spil |
|
|
Her fornemmer man, hvor smal vejen er, og hvor lidt plads
der faktisk er, hvis f.eks. en campingvogn kommer kørende. |
Er det ikke bare utroligt. Gad vide hvorfor de mener, at de
har ret til at køre på vejbanen. Det må være på grund af deres
fine udstyr :-). |
|
|
Endnu en idiot. Bemærk kvaliteten af cykelstien. Mindst på
højde med vejen. |
|
|
Diverse oplysninger, Seecamping
Berghof
Overnatningspris 24 euro.
Bad inkluderet i prisen. |
Plusserne
Fine og rene servicebygninger.
God beliggenhed direkte til søen.
God og venlig betjening i receptionen. |
Minusserne
For megen frituremad i Restauranten.
|
|
|
Så er vi ankommet til Union Lido. Selvom ferien blev afholdt
sent, var der alligevel mange campister på pladsen. Flest
tyskere og kun en enkelt dansker stødte vi på.
Som sædvanlig udsøgte vi os en endeplads, og da vores 12 volt i
campingvognen jo ikke virkede,...... |
...var det ideelt med en plads lige ved siden
af servicebygningen. Det var en fejl, som vi burde have
gennemskuet. Servicebygningen og pladsen foran bliver brugt af
børnene som legeplads, og her er simpelthen for meget larm af
højtråbende mødre og skrigende børn. |
|
|
Under vores ophold, var pladsen mål for et kapløb på
vandcykler med blinde/svagtseende som co-drivere. |
Her ses de sidste vandcykler komme ind. Der var ca. 50 ialt.
Næste dag sejlede de videre mod næste mål. |
|
|
Unions vartegn - vandtårnet - med flot
belysning. |
Umiddelbart efter sæsonafslutningen, bliver to af de ældste
servicebygninger revet ned og erstattet af et nyt stort
kompleks. Om de er beboelser eller kun wellness område er jeg
ikke klar over. Projektet skal stå færdig maj 2010. |
|
|
Union Lido er desværre for længe siden hoppet med på den
udvikling, der også ses i bl.a. Frankrig, hvor hovedparten af
campingpladsen er hytter, mobilhomes o.l. |
Pladsen til campingfolket bliver mindre og mindre.
Det ser altså ikke ret sexet ud på en campingplads med disse ens
veje fyldt med fuldstændige ens boliger. |
|
|
Foto fra aftenunderholdningen på pladsen ved stranden. |
Og næste dags underholdning på pladsen ved Info-centret.
Gutten her var virkelig god og havde udstyr, så det lød som et
helt orkester |
|
Diverse oplysninger, Union Lido,
Cavallino
Overnatningspris 48,10 euro
Bad inkluderet i prisen |
Plusserne
Det er jo vores absolut foretrukne plads, så listen med
plusser vil blive alt for lang. Men her er simpelthen alt, hvad
man har brug for.
|
Minusserne
Der er for mange, der ikke har evnen til at respektere
pladsens ret simple regler, så alle får en god ferie.
Der er for mange lejeboliger på pladsen. |
|
|
Frokost ved en helt ny rasteplads ved Lungau med fine
forhold til campingvognene. Sådan skal det gøres! |
Vi er nået til Greding, hvor vi traditionen tro overnatter.
Her er Dorte på flugt væk fra fotografen. |
|
|
Som hævn blev jeg så beordret til at være model. |
|
|
|
Kort efter billedet blev taget begyndte det at styrtregne.
Derefter var vi i restauranten for at spise aftensmad. |
Denne ekvipage mødte vi på en rasteplads i Tyskland |
|
Diverse oplysninger, Bauer Keller,
Greding
Overnatningspris 12 euro |
Plusserne
Let tilgængelig fra A9 - afkørsel 57
God restaurant |
Minusserne
Til formålet opfylder pladsen behovet.
Ingen luksus men rene toiletforhold. |
|
|
|
|
Her fotos fra en nyrenoveret rasteplads, hvor man har
forsøgt at adskille lastbilerne fra de øvrige køretøjer. Selvom
skiltningen er meget tydelig og vejen frem til "vores" område
faktisk er lidt kringlet for en lastbil, synes lastbilerne
alligevel, at de skulle parkere her. Bemærk lastbilen forenden
af vejen. Den holdt faktisk parkeret og vanskeliggjorde
udkørslen fra området. |
Til venstre ses området for lastbilerne. Jeg talte flere end
100 pladser og ca. 2/3 af pladserne var ledige. Alligevel
fortsatte lastbilerne med at strømme ind på de for en lastbil
små pladser. Derfor fylder de også godt ud på vejen både for og
bag. Personbilen i forgrunden er også på gale veje. De har et
stort område til højre for billedet. Ærgerligt at man ikke vil
respektere skiltningen. |
|
|
Sidste overnatning har vi altid ved den dansk
tyske grænse. FDM´s campingplads i Kollund plejer vi at anvende.
Den er nu under DCU´s vinger, men derfor kan vi selvfølgelig
sagtens bruge den. Vi ankom 19.20 til en lukket bom. Pladsen
lukker kl. 19 mod kl. 22 i FDM´s tid. Kruså Camping har
diskvalificeret sig selv med deres opførsel overfor campisterne.
I stedet prøvedes vi Frigaards Camping i Kollund. Her var åbent
til kl. 22 og vi fik en venlig modtagelse. Vi kunne selv vælge
en plads. Det styrtregnede. |
Igen prioriterede vi nem adgang til en servicebygning højt
på grund af vores strømproblemer.
I regnen fik vi hurtigt slået benene ned og gik på opdagelse på
pladsen under en paraply. Pladsen var en stor overraskelse. Jeg
tror aldrig, jeg har set så fine forhold på en campingplads.
På grund af det dårlige vejr, fik vi ikke taget nogen fotos,
hverken om aftenen eller næste morgen, hvor det også regnede.
Vi fik handlet ind ved grænsebutikkerne i Harrislee og kørte
de sidste 300 km nordpå. Vi var hjemme ved 16 tiden. |
Fakta om turen.
Mazda 6 2,0 Advance 2007.
Bürstner Ventana 2003.
I alt tilbagelagde vi dette år 3.928 km.
Brugte 479,93 l benzin = 8,2 km/l. |
Diverse oplysninger - Frigaard
Camping, Kollund
Overnatningspris 201,00 kr. (i højsæsonen +75 kr. i
pladsgebyr) |
Plusserne
Venlig betjening i receptionen.
På grund af regnen så vi ikke pladsen under de bedste
betingelser, men alligevel blev vi positivt overrasket over
forholdene på pladsen.
Super forhold i servicebygningerne. |
Minusserne
Bad er dyrt - pengene fosser ud af kortet i takt med vandet.
I højsæsonen er pladsen dyr at anvende som overnatningsplads. |