Familien Brindts Hjemmeside          Til forside

Sommerferie i Italien 2011

Dette års sommerferie var henlagt til Italien på Campingplads Union Lido. Vores datter Carina og hendes kæreste Anders ville tage flyveren til Venedig og bo sammen med os i 14 dage. Vi ville tage "østruten" gennem Tyskland. Dels er der mindre trafik, bedre veje og ingen Kassel Bakker, som jeg finder dræbende at køre over i Mazdaen. Da der ikke er mange campingpladser den vej, lavede vi lidt om på vores normale tidsskema, og startede med at køre til den tyske grænse mandag, hvor første overnatning fandt sted.

© på alle fotos

Valget faldt på BTN samarbejdspladsen Kristianshåb Camping i Bylderup Bov. En plads uden pladsgebyr. Vi ankom kl. 14.15 og kørte til Süderlügum for at handle hos Fleggaard og Calle. Der var ikke mange enheder på pladsen, så søger man fred og ro, er dette lige sagen. Naboer var der heller ikke nogen af.
Vi var klar til afgang næste morgen kl. 8.
Jeg vil nedenfor give vores oplevelse af pladserne vi besøgte.

Positive og negative samt eventuelle øvrige informationer. De opgivne overnatningspriser er for 2 voksne, campingvogn og strøm.
Øvrige oplysninger Kristianshåb Campingplads, Bylderup Bov
Pladsen ligger temmelig øde og der er en lang grusvej ned til gården, som er ombygget til campingplads.
Toilet- og badeforhold er ikke den vilde luksus, men ganske fine.
Overnatningspris 130 kr.
Plusserne
Gratis bad
Græs overalt på pladsen.
Ingen afmærkede parceller.
Nærmest døgnåbent (tror jeg)
Minusserne
Toiletter kun adskilt med tynde plader. Åben foroven og forneden.
Der var en del hestebremser ved ankomsten, men de forsvandt hurtigt igen.
Beliggenheden er lidt for afsides som overnatningsplads.
Frokost på rasteplads Zweidorfer Holz, Wendeburg. Flot indrettet parkeringsareal til campingvogne. Længere fremme skjult bag campingvognen er parkeringsarealet til personbiler. Lastbilerne har deres eget areal nærmest motorvejen. Virkelig en gennemtænkt rasteplads. Tirsdag
På forhånd havde vi udvalgt Camping Issigau i Issigau til næste overnatning. Det var en dagsetape på 705 km. Vi ankom kl. 17 og havde ingen kø kørsel haft overhovedet. Vejarbejder var der stort set ikke. Temperaturen var 29 grader.
Vi fik en fin plads med udsigt over slotsgården. Slottet er oprindelig bygget i 1398, men blev ødelagt under 30 årskrigen (1618-1648) af den svenske kong Gustav Adolf. Genopbygget i 1750 som lystslot. Campingpladsen blev etableret i 1976 og bruges typisk som overnatningsplads.
Onsdag
Vi vågnede ved kirkeklokkerne kl. 06. Det havde regnet voldsomt i nat men vejret er nu fint. Rundstykkerne, som nok er de bedste vi fik under turen, blev afhentet kl. 07.30. Vi er klar til afgang ved 8-tiden, men da vi skal til at køre, kan jeg straks mærke, at servostyringen ikke virker. Lampen for servostyringen lyser også. Jeg stopper motoren og går i tænkeboks. Servicebogen siger, at man skal kontakte et Mazda værksted, men man godt kan køre videre, men med et noget tungt rat. Jeg prøver at sætte tænding til, men lampen lyser fortsat. Vi beslutter at køre hen til det nærved liggende Autohof og tackle situationen derfra. Starter derfor motoren og alt virker helt normalt igen. Kl. 08.45
Bemærk den ganske store fuglekasse, der står midt i slottets gård. Tror der er ca. 100 "lejligheder" i den.
I baggrunden ses servicebygningen, der udover toilet og bad omfatter fittnes rum, bordtennis, bibliotek, legerum og solarium.
Øvrige oplysninger Schlosscamping Issigau, Issigau
Ligger 5 km fra A9 afkørsel 31. Der ligger en autohof ved afkørslen
Typisk overnatningsplads.
Toilet- og badeforhold ganske fine.
Mulighed for god og billig mad og drikkevarer. Rundstykker (gode) kan bestilles og afhentes kl. 07.30
Overnatningspris  19,65 Euro (150 kr.)
Plusserne
Gratis bad
Græs på det meste af pladsen.
Ingen afmærkede parceller.
Åben til kl. 22.
Ligger midt i byen, der dog ikke byder på det helt store.
Minusserne
Toiletter kun adskilt med tynde plader. Åben foroven og forneden.
Ingen sæbeautomat ved toiletterne.
Dagsetapen er 605 km og går igen helt uden problemer. Ingen kø, ingen væsentlige vejarbejder. GPS og trafikradioen øffer dog lidt om en forsinkelse efter München på 20 minutter, men den går i normal inden vi når frem. Heller ikke gennem Tauern tunellerne er der problemer med trafikken.
Overnatningen tages som sædvanligt på Camping Ossiacher See i Annemheim, hvortil vi ankommer kl. 16.45 i 33 graders varme. Der er fyldt godt op på pladsen, men vi finder nemt en plads, hvor vi ikke behøver at spænde fra. (Pladsen anmeldes under hjemrejsen.)

Torsdag
Vi skal helst nå Union Lido inden siestaen kl. 13, så vi står tidligt op og henter rundstykker ved 7 tiden og kl. 8 er vi klar til afgang. Dagsetapen er på 252 km, så der bør være masser af tid, men erfaringsvist ved vi, at det kan snyde voldsomt på de små italienske veje.
Kl. 11.30 ruller vi ind på Union Lido. Afleverer vores pas og får udleveret diverse papirer og går på jagt efter en plads.
Der er mange enheder på pladsen. Rigtig mange, så der er ikke mange pladser at vælge imellem, men vi finder nr. 2573, der er en dejlig stor plads med gode skyggemuligheder. Solsejlet blev slået op og vi var klar til ferien. Der var varmt og turen gennem Italien var kørt i 33 gr. varme.
De næste dage gik som sædvanligt med at slappe af, og mandag skulle vi hente Carina og Anders i Lufthavnen. Flyet landede 10 minutter før tid, men der gik en halv time inden de kom fra gaten. Vi skulle gerne nå tilbage til Union inden siestaen. GPS sagde ankomst kl. 12.59, men trafikken var moderat, så vi nåede det i god tid.
Teltet blev slået op, og vi gjorde klar til at finde en pizza. Der er ikke meget plads i sådan et telt, så det tager lige lidt tid..
....før Carina og Anders er klar. Så er vi klar.
Anders er klar til at komme i "Strømmen" om tirsdagen. Så blev gummibåden pumpet op og der skulle solbades.
Godt med sololie på den hvide krop, så man undgår skoldninger. Så bliver det da ikke bedre.
Torsdag aften er der marked på pladsen og traditionen tro skulle... ...der spises sukkerkringler. Anders valgte dog en romkugle med overraskelser.
Fredag ville vi igen spise ude og her er vi på vej. Forventningsfulde og glade turister på strandpromenaden på vej til restauranten.
Valget faldt på lasagne, men restauranten havde fået nye ejere og den tidligere fantastisk gode lasagne, var afløst af .... noget pasta, der var overhældt med kødsauce. Selv Garfield ville have rynket på næsen. Den var heller ikke gennemvarm. Vores mangeårige foretrukne restaurant på pladsen blev omgående fyret.
Det er altså ikke maden, Erik smiler af. På torvet fik vi en til at tage et billede af os alle, og vi havde åbenbart grimme fødder, så dem tog hun ikke med.
Der var Veneziansk aften med optog på torvet. Mange flotte, farvestrålende og fantasifulde dragter.
Der var bordtennisturnering mellem campisterne 4 gange om ugen
med 25-35 deltagere hver gang...
...Anders og Erik er koncentrerede under kampene.
Det blev til en fjerdeplads til Erik. Jan fra Holland vandt. Anders og Erik varmer op.
Erik spiller finale mod Jürgen. Pu ha - det er varmt at spille bordtennis i Italien.
Det blev en 2. plads Erik, ? fra Sverige, ? og Jürgen
Mandag blev der sprøjtet mod myggene. Der er ikke mange myg på pladsen, da der gøres en stor indsats for at bekæmpe dem både ved hjælp af fugle og fisk. Og altså også ved sprøjtning. Der sprøjtes med et middel udvundet af planter, så det er harmløst for os mennesker - siger de.
Der blev vist kun sprøjtet en enkelt gang mens vi boede på pladsen.
 
Der er sket en stor udvikling i udstyret, når jeg tænker tilbage på de første maskiner, de havde på pladsen for mange år siden.  
Tirsdag gik turen til Venedig. Vi har været der nogle gange før, men for Anders var det første gang. Her stiger vi ud af bussen, der afgår fra campingpladsen. Klar til ombordstigning. Billetterne er købt på campingpladsen. Der findes også et privat rederi, der sejler til Venedig en smule billigere.
Vi er kommet gennem billetkontrollen og venter på færgen. Den ankommer her "Torcello". Opkaldt efter en af de små øer, der ligger ud for Venedig.
Så er vi ombord. Turen tager ca. 30 minutter. De første tegn på Venedig ses.
Souvenirbutikkerne ligger tæt langs kajen. Her står vi på en bro over en af kanaler. Bemærk det hvide tårn i baggrunden, der er meget skævt.
Ses lidt tydeligere her. Sukkenes Bro. Bygningerne på hver side var pakket ind og formentlig under renovering.
Gondoludlejning. Prisen er temmelig høj. Jeg hørte en pris på 200 euro for en tur. Varigheden hørte jeg ikke. Der var mange der benyttede lejligheden til at få en tur. Især japanerne var flittige gæster i gondolerne.
Kampanilen, som er Markuskirkens fritstående kirketårn  
Markuskirkens side facade ud mod vandet. Og her forfra. Den er så stor, at det er svært at tage et godt foto.
Kommer man lidt på afstand bliver det bedre. Men detaljerne bliver sværere at se.
Side facaden mod byen. Butikkerne og spisestederne ligger side ved side i de små gader.
    
Idyllisk ser det ud med gondolerne parkeret langs husene. Eller sejlende i gaderne.
Men det kan også se helt anderledes ud med tæt motoriseret trafik. Rialto broen over Canal Grande skulle selvfølgelig besøges. Det er den ældste af ialt 4 broer over Canal Grande. Bygget i 1592
    
Canal Grande gennemskærer Venedig. Der er stor trafik af alle slags fartøjer. Den store i forgrunden er den offentlige "bybus". Det er faktisk lidt imponerende så glat trafikken afvikles mellem de forskelligartede fartøjer.
Det ser lidt kaotisk ud. Foto fra toppen af Rialto broen ned mod butiksgader. Bemærk butikkerne på begge sider af broen.
    
Vi er gået lidt afsides for at drikke medbragt øl og vand. Rialto broen lidt på afstand.
Den lokale murermesters båd. Opstillinger foran Rialto broen.
Og på broen  
Billeder fra broen.  
  På broen med butikkerne på begge side.
En af de lave broer passeres af en gondol. Der er lige plads, hvis man bukker sig lidt.
  Anders og Carina på Markuspladsen med kirken og kampanilen i baggrunden.
Der er lang lang kø for at komme ind i kirken eller op i tårnet.  
Opstilling lidt på afstand foran kirken. Restauranterne og butikkerne på selve Markuspladsen hører til blandt de lidt mere fashionable. Her spiller et 5 mands orkester passende musik for gæsterne. Bemærk tjenernes påklædning.
Lidt fotos af de lidt mindre gader.  
  Tilbage på havnepromenaden. Vi har fået noget godt at spise, og vil nu hjemefter.
Dorte spejder efter færgen, der lige smuttede for næsen af os. Vi måtte vente en halv time på den næste.
Venedig fra søsiden  
På hjemvejen passerede vi "Torcello". Hjemturen tog ca. 40 minutter, da båden havde et stoppested på øen "Lido de Venezia". Anders dybt koncentreret med sin vinbog.
Onsdag slapper mor og datter af efter strandturen  
Vores parcel, der var dejlig stor med plads til bilen på den ene side, og det lille telt på den anden side. Basecamp set fra den anden side.
Menuen i dag var italienske krydrede pølser.  
Det nyindkøbte telt levede op til formålet og holdt tæt, da regnen... ...kom om aftenen. Anders ser lidt misfornøjet ud.
Det væltede ned, og der samlede sig hurtigt vand på vejen. Opvasken klares.
Om aftenen belyses tårnet. Farverne skifter hele tiden.  
Vi skal have vores aften is og står i kø. Der var levende musikunderholdning fredag aften.
Der er travlt i baren. Udvalget er stort.
Carina poserer... ....og her sammen med Anders
"Via Verona", der bl.a. er cykelvejen på tværs af pladsen. Her set ned mod vandet. Indgangen til pool området "Aqua Park Laguna".
Anders foran pool området.. ..."Aqua Park Laguna", der ses her.
Det er flot lavet med bl.a. strandsand på hele området. Restaurantområdet "Ca´Rustica" ved siden af poolen
Det store indkøbsområde bed hovedindgangen. Altid pænt og rent.
  Anders foran en af restauranterne på "Strøget".
Informationskontoret. Her er der internetcafe, billetsalg, informationstjeneste og meget meget andet. Carina er på vej til vandet. Bygningerne i baggrunden huser 3 restauranter.
Anders foran havet stående på kompasset i fliserne... ...som ses her
Stranden taget fra en af molerne  
Anders slapper af på molen. Og her sammen med Carina.
Livredderne i deres båd. Der er altid 2-3 både i vandet til at passe på gæsterne og holde forbipasserende speedbåde væk. Pladsens vartegn - Vandtårnet.
Pladsens "Pollo-mand", som leverer gode grill-kyllinger og pommes frites. Ved spisetid, starter køen ca. herfra. Sjovt spisekort.
Spise her eller tage med hjem
Det "gamle" pool område "Aqua Park Mare"... ...med "Strømmen" som altid er velbesøgt.
Børneområdet. Restauranten "Cavallo Marino" ligger lige ved siden af pool-området.
Et af de mange grønne anlæg med vand, der findes på pladsen. Anders betragter det nærmere.
Vi så flere vilde kaniner på pladsen. Det har vi aldrig set før. Lørdag aften vil vi en tur til Jesolo.
Vi tog bussen og havde på forhånd købt billetter på campingpladsen. Carina og Anders på den lange handelsgade i Jesolo, der hver dag spærres for biler kl. 20.
Anders og Erik foran den iøjnefaldende reklame. Meget opfindsom.
Anders og Erik spejder efter bussen hjem til campingpladsen, der var ca. ½ time forsinket. Så var det blevet søndag, og turen gik hjemad for Carina og Anders. Marco Polo lufthavnen i Venedig.
Her ses de unge mennesker i lufthavnens bus, der kører dem ud til... det ventende fly.
Vi fik afleveret Carina og Anders i Lufthavnen om søndagen. På forhånd havde vi pakket, og da vi kom tilbage fra lufthavnen, spændte vi campingvognen på og kørte mod Camping Ossiacher See, hvor vi også havde overnattet på udturen. Vi ankom kl. 19. Morgenkaffen indtages mandag morgen i højt solskin. Pladsen ligger lige op til et bjerg, hvorfra faldskærmsspringere dagen lang dumper ned ved siden af campingpladsen. Det er meget underholdende at se på, når de slår koldbøtter og laver piruetter i luften. Der er en svævebane i nærheden, som fragter dem og andre interesserede op.
Vejret var godt og vi besluttede at tage en ekstra dag på pladsen.  
  Øvrige oplysninger Camping Ossiacher See, Annenheim
Ligger et par km fra A10.
Velbesøgt plads for længere ferieophold og enkeltovernatninger.
Toilet- og badeforhold fine.
Mulighed for god og billig mad og drikkevarer. Rundstykker kan købes fra kl. 07.00
Overnatningspris  29,50 Euro ( 220 kr.)
Plusserne
Gratis bad
Græs på det meste af pladsen.
Pæne store afmærkede parceller.
Åben til kl. 22.
Ligger lige ned til søen med gode bademuligheder.
Minusserne
Toiletter kun adskilt med tynde plader. Åben foroven og forneden.
Tirsdag fortsatte vi til Schlosscamping Issigau, hvor vi denne gang fik en fin plads ved siden af slottet. Her står Erik ved formentlig resterne af det oprindelige slot fra 1398.
Kvinden, der sørgede for alt på pladsen. Hun modtog gæsterne på campingpladsen, serverede i restauranten, læste el af om morgenen, modtog bestillinger på morgenbrød og udleverede det om morgenen, viste hotellets gæster og campisterne på plads, serverede morgenmad i restauranten, afregnede for overnatningerne og sikkert mange andre ting. Ikke underligt, at hun er så slank. Fuglekassen på slotspladsen
Vi bestilte en Wienerschnitzel med pommes frites og en ½ fad. Pris 11,10 Euro for dette fine måltid. Det er ca. 85 kr.!!
Onsdag morgen kl. 08.15 forlod vi Issigau og turen til grænsen forløb uden trafikale problemer. Nå ja - ved Hamburg måtte vi lige køre i kø 11 kilometer, men det tog kun en halv time. Det er ikke usædvanligt.
Vi overnattede på DCU camping i Kollund (tidligere FDM plads). Man kunne godt se på antallet af enheder, at det var steget kraftigt efter DCU havde overtaget pladsen. Det skyldes selvfølgelig, at børn overnatter gratis.
Vi kørte videre torsdag kl. 08.50 og satte kursen mod Padborg, hvor der blev handlet ind. Herefter gik det nordpå mod Gistrup, hvor vi ankom 14.50.
Fakta om turen.
Mazda 6 2,0 Advance 2008.
Bürstner Ventana 2003.
I alt tilbagelagde vi dette år 4.028 km.
Brugte 491,85 l benzin =  8,20 km/l.
Øvrige oplysninger DCU Camping, Kollund
Toilet- og badeforhold fine.
Rundstykker kan bestilles. Rigtigt bagerbrød men ret dyrt.
Overnatningspris  225 kr.
Mange hunde på pladsen.
Plusserne
Gratis bad
Græs på det meste af pladsen.
Pæn store afmærkede parceller.
Ligger centralt for indkøb ved grænsen Kruså eller Padborg.
Minusserne
Dem fandt vi ingen af på den korte tid, vi var der.
   

                          Tilbage til Camping                                   Toppen